Amelie Ehrensvärd Cardell & Susanne Martinelle
AMELIE EHRENSVÄRD CARDELL, född 1965, är utbildad vid Journalisthögskolan i Stockholm och har arbetat som reporter på Land, Sydsvenskan, SvD, TT, Läkartidningen, TV4 med mera. Numera är Amelie frilansande skribent. Amelie är författare till boken MYSTIK PÅ SVENSKA SLOTT – nutida spökupplevelser. SUSANNE MARTINELLE, född 1964, är frilansfotograf och grafisk formgivare. Hon har haft ett flertal separata fotoutställningar i Stockholm och Skåne och tagit fotografierna till boken Danderyd flera sidor. Susanne är fotograf och grafisk formgivare till boken MYSTIK PÅ SVENSKA SLOTT – nutida spökupplevelser
VISST FINNS DET SPÖKEN???
Spöken och andra oförklarliga upplevelser – vad handlar det egentligen om? Ämnet har en förmåga att engagera. Vissa tror stenhårt, andra avfärdar fenomenet som trams. Det väcker såväl fascination som rädsla.
Sommaren 2012 uppmärksammade journalisten Amelie Ehrensvärd Cardell och fotografen Susanne Martinelle en Sifo-undersökning som slog fast att 1 av 5 svenskar tror på spöken. Samtidigt blev läsargensvaret stort på en kvällstidnings artikelserie om klassiska slottsspöken. Det året handlade även julkalendern om spöken och flera TV-kanaler hade börjat visa program om det okända. Med andra ord så pekade trenden mot ett växande intresse för mystik.
Amelie och Susanne bestämde sig för att försöka dokumentera nutida spökupplevelser på slott. Det gick lättare än förväntat, både att hitta personer som hade varit med om något utöver det vanliga och att dessutom få dem att medverka i boken. För att ytterligare fördjupa sig i ämnet intervjuade de också en läkare, en präst, en professor i teoretisk fysik, en folklivsforskare och en professor i parapsykologi.
Amelie är själv uppvuxen på slott och minns att som liten flicka blev hennes öron väldigt stora när de vuxna pratade om övernaturliga upplevelser. Den gamle greven som sägs gå igen i biblioteket har hon dock aldrig träffat på. Däremot har Amelie varit med om sammanträffanden som är så märkliga att hon tror att något mer än bara slumpen måste vara inblandad. Susanne har upplevt att hennes döda mormor har gett sig till känna ett par gånger på konstnärsfamiljens gård i Dalarna. Hon har även varit med om påtagliga igenkännanden på tidigare okända platser
Vad tror du? Finns det spöken? Vad krävs i så fall för att få tillgång till en annan dimension? Eller tror du strikt på vetenskapen och det vi kan uppfatta med våra fem sinnen och att det finns en rationell förklaring till varje händelse? Vi kan åtminstone vara överens om att det verkar lika svårt att hitta bevis för spökenas existens som att hitta absoluta bevis för att de inte existerar.
Med den här föreläsningen vill vi få igång samtalet kring det oförklarliga. Rysligt välkomna att följa med in i sjutton svenska slott och herresäten för att ta del av ägarnas och personalens berättelser om egenupplevda historier från det mystiska området. Lyssna också på den vetenskapliga expertisens perspektiv på andlig existens utanför den fysiska kroppen.
Professorn i teoretisk fysik talar om möjligheten att hoppa mellan dåtid, nutid och framtid. Han ifrågasätter vidare om det ens är möjligt att vi ska kunna förstå hela vår existens av egen kraft med en hjärna som bara väger ett kilo. Och tror att vår tillvaro är mer fantastisk än vi någonsin hittills har lyckats fantisera om.
Forskningen om vårt medvetande är i sin linda, när det gäller vårt undermedvetna har vi knappast någon kunskap alls. Vem vet – det som vi nu diskuterar och som vissa ifrågasätter är kanske självklarheter om hundra år? Berättelserna i boken ”Mystik på svenska slott – nutida spökupplevelser” kan då fungera som ett tidsdokument över 2000-talets spöktro. Här finns de i sin allra mest sanna version, godkända av uppgiftslämnarna själva och de riskerar varken att försvinna eller förvandlas till skrönor.
En slottsfru berättar om kvinnogestalten i gammeldags kläder som plötsligt uppenbarade sig och den magiska kraft som därefter flyttade henne till ett annat rum. På ett annat herresäte har flera hantverkare oberoende av varandra förnummit en isande vind och en smickrande parfymdoft så fort renoveringsarbetet har satt igång.
Är människors upplevelser en sanning? Är det mer sant när flera personer samtidigt har varit med om en oförklarlig händelse? I bokens förord framhåller forskningschefen vid Södertälje sjukhus att förälskelse inte heller är resultatet av någon vetenskaplig undersökning, men ändå en sann kunskap för den som är drabbad. Han skriver vidare hur det kan gå till när en fri själ skapar fysiska fenomen som vi människor i allmänt tal kallar för spökerier.
Prästen talar om rumstiden som irreversibel medan evigheten är samtidig och därmed skulle det vara möjligt att möta en 1700-talsdam idag, åtminstone det som är hennes djupaste identitet. Professorn i parapsykologi redogör för lyckosamma telepatiförsök. Folklivsforskaren visar hur spöktron har fögulligats genom åren. Majoriteten av intervjupersonerna framhåller också att den oförklarliga upplevelsen har varit vänlig. Hellre träffa ett spöke än en objuden levande människa är den gemensamma ståndpunkten.
Visst är det ändå lite märkligt att vi medvetet lurar barnen att det finns en jultomte och med emfas säger; det finns inga spöken. Tänk om det är så att vi lurar barnen i dubbel bemärkelse.
Slottsfrun på Rockelstad har uttryckt saken på ett klurigt sätt: ”Det är med spöken som med jultomten fast tvärtom. Man lurar barnen att det inte finns spöken tills det är vuxna och kan genomskåda lögnen och hantera sanningen.